Anachronismes et autres manipulations spatio-temporelles #2

Universalisme : Renaud Auguste-Dormeuil, Dionis Escorsa, Michel Guillet, Amala Hély et Guillaume Robert, Nicolas Milhé.

Exposition du 30 avril au 19 juillet 2008.
Anachronismes et autres manipulations spatio-temporelles est une exposition collective en deux volets : Universalisme regroupe des œuvres aux formes et aux propos qui vont de l’abstraction à l’atemporalité, qui dépassent les temps et les espaces tout en créant une relation à l’histoire, la politique, la science, voire la science-fiction…


On peut déceler dans les œuvres contemporaines des éléments d’époques et de cultures variées que les artistes manipulent librement, confrontent au sein d’une même œuvre ou ramènent tels quels dans l’espace d’exposition. Ces œuvres peuvent être qualifiées d’anachroniques, ou contiennent des anachronismes : elles nient la chronologie comme les distances géographiques et créent des modes de lecture non linéaires. Décrié dans notre société, en premier lieu par les historiens qui l’assimilent à la fiction – dans son acception négative – et à une certaine fantaisie, ce phénomène a déjà opéré en arts de manière plus ou moins discrète et masquée par le biais de la référence, la citation, la copie, l’appropriation. L’anachronisme est aujourd’hui assumé et traité de manière singulière par les artistes qui en élargissent les définitions. Une fois approfondie, cette pratique de l’anachronisme s’avère être un véritable parti pris d’exposition et révèle deux orientations contemporaines opposées et complémentaires, celle du particularisme et celle de l’universalisme.

Avec la collaboration de la revue 02 – Paris, de Buy-sellf – Bordeaux, de Point Impression – Rennes.

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Anachronisms and others space-time manipulations #2 : Universalism : Renaud Auguste-Dormeuil, Dionis Escorsa, Michel Guillet, Amala Hély and Guillaume Robert, Nicolas Milhé.

Exhibition : 4.30.2008 – 07.19.2008.

Anachronisms and other time-space manipulations is a group exhibit in two parts: Universalism gathers together works that range from the abstract to the timeless, that exceed time and space while creating a relationship with history, politics, science, and even science fiction.

In much of contemporary art practice, one can detect elements from various different cultures and epochs that artists freely manipulate within an individual work, or simply bring, unaltered, into the exhibition space. These works can be qualified as being anachronistic, or containing anachronisms : they dismiss chronology as they do geographical distances, creating as they do, non-linear modes of reading. Rejected in our society, in first place by historians who would, at best, accept the phenomenon assimilated within fiction and fantasy. However the phenomenon of anachronism has always been in operation in the arts, in manners more or less discreet, through quotation, copy, appropriation etc. Today, anachronism has been taken in hand and treated by many artists, who, through their practice, enlarge the definition of the term. In turn, this process of decontextualisation, is taken to the heart of the exhibition, revealing as it does, two opposed and complimentary contemporary orientations, that of particularism, and that of universalism.
Anachronisms and other space-time manipulations is a double group show : Universalism brings together works that range, formally and conceptually, from abstraction to timelessness, works that create relations to history, politics, science (read science-fiction) whilst stretching beyond time and space…

With the collaboration of 02 – Paris, Buy-sellf – Bordeaux, Point Impression – Rennes.